مجسمه در میدان یا غار افلاطونی؟
نویسندگان
چکیده مقاله:
پس از دوره قاجار با الگوبرداری از مدرنیسم غربی، در شهر تهران فضاهایی موسوم به میدان ایجاد شد که از معنای تاریخی «میدان» در زبان فارسی به مثابه فضایی تعاملی، تجمعپذیر و پیادهمدار، دور و به «فلکه» به منزله فضای مناسب برای تردد سواره نزدیک بوده است. متأسفانه امروز این دو عنصر شهری- میدان و فلکه- یکی انگاشته میشود. از پیامدهای مخرب این انطباق، قرارگیری مجسمه در مرکز این فلکههاست که در حال حاضر تبدیل به اصل زیباییساز و هویتبخش منظر شهری شده است. نتیجه این رفتار آن است که امروزه مدیریت شهری، هنرمندان و شهروندان، این فلکهها را معادل ذهنی و تاریخی میدان تلقی کرده و مرکز آن را مناسبترین مکان برای قرارگیری مجسمه شهری میشناسند. این مقاله نشان میدهد که با توجه به تعریف هنر شهری به مثابه هنری ویژه فضاهای عمومی، میادین [فلکههای] تهران محمل مناسبی برای حضور مجسمه نیست؛ چراکه فضای آنها در رده فضای جمعی به معنای فضاهایی اجتماعی و تعاملی با مخاطبجای نمیگیرند و مجسمه فلکهها قادر نیست نقش مورد انتظار از هنر شهری را ایفا نماید.
منابع مشابه
جهان اجتماعی و نقش مجسمه های شهری آنیش کاپور در میدان هنر از منظر پیر بوردیو
آنیش کاپور معاصر هنرمند مشهور هندی/ بریتانیایی، هنر را با مهندسی، زیباییشناسی را با زندگی، هویت را با جهانیشدن پیوند داد. بوردیو می گوید هر میدانی "بینشی و برشی" از جهان به مشارکت کنندگان بازارهای آن، تحمیل می شود. نقش تحمیلی نظام سرمایهداری بر هنر معاصر روشن است. تفاوت های صوری آثار هنر معاصر همراه با همگنی وسیع و پیروی اصل تنوع است. این پژوهش در قلمروی جامعهشناسی هنر، دربارهی چگونگی را...
متن کاملجدال افلاطونی
جدال (دیالکتیک) بنیادیترین و اساسیترین مفهوم در نظام فلسفی افلاطون، اعم از هستیشناسی و معرفتشناسی است. دیالکتیک را افلاطون از سقراط به ارث برده است و چنانکه در این مقاله اشاره خواهد شد، تغییر و تحولی اساسی در آن ایجاد کرده و آن را از روش سقراطی صرف به مقام و مرتبهی فلسفه و دانش ارتقا داده و فلسفه را با آن، رنگ و لعابی دیگر بخشیده است. این نوشتار معانی جدال را در محاورات افلاطونی بازخوانی ...
متن کاملثنویت در الاهیات افلاطونی
الاهیات افلاطونی به مثابه بخشی از نظام فکری او تابع مؤلفههایی است که کل پیکره اندیشههای او را تحت تأثیر قرار داده است. وی، همانگونه که در حوزه هستیشناسی و متافیزیک، با توجه به میراث هراکلیتی و پارمنیدسی خود، دو ساحت عقلی و حسی را مطرح میکند، در حوزه الاهیات نیز از یک سو قلمرو متعالی را مطرح میکند که در آن میتوان ویژگیهایی نظیر ثبات، و حتی گونهای مشابهت با صفات نظامهای الاهیاتی ادیان،...
متن کاملتحلیل AVO روی مخزن ماسهسنگی غار در میدان ابوذر واقع در شمال غرب خلیج فارس
تحلیل AVO امروزه روشی معتبر و مفید برای تشخیص هیدورکربنها است. با استفاده از ارتباط دامنه در برابر دورافت و روابط زوپریتس و تقریبهای آن میتوان نشانگرهای متفاوتی استخراج کرد تا به کمک آنها محدودههای مخزنی از لحاظ شاره و سنگشناسی تفکیک شود. در این مقاله تحلیل AVO روی مخزن ماسهسنگی غار در میدان ابوذر واقع در خلیج فارس صورت گرفته است. با کمک روشهای تحلیل AVO شامل مدلسازی مستقیم، م...
متن کاملتحلیل AVO بر روی مخزن ماسه سنگی غار در میدان هندیجان
استفاده از روشهای کمی در تفسیر دادههای لرزهای به جای روشهای کیفی در مراحل اکتشاف تا تولید از مخازن نفتی، به مرور زمان جای خود را در صنعت بالا دستی نفت پیدا کرده است. یکی از مهمترین روشهای کمی، بررسی نحوه تغییر ضرایب بازتاب امواج لرزهای بر حسب تغییر دورافت (AVO) بین گیرنده و چشمه است. با استفاده از ارتباط دامنه در برابر دورافت، روابط زوپریتس و تقریبهای آن میتوان نشانگرهای مختلفی استخراج ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 32
صفحات 14- 19
تاریخ انتشار 2015-10-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023